Da li je došao
kraj fabrika?
Proces proizvodnje je još od industrijske revolucije u 18
veku funkcionisao na jedan određen način: otvori se fabrika, pod veliki krov
dovodu se radnici, mašine i sirovine, uspostavlja se hijerarhija rada, gde svako
zna svoju ulogu i učestvuje u nekoj fazi proizvodnje do konačnog proizvoda. Ovaj model
je i dan danas dominantan, ali nešto se menja.
Razvoj kompjutera, digitalizacija, internet i komunikacija
menjaju tržište rada. Sada je moguće da neki posao može da se prenese na drugo
mesto ili čak i državu (outsourcing) i da ga neko odradi za mnogo manju cenu. Radni proces se deli na projekte koje odrađuju
slobodni profesionalci unajmljeni specijalno za taj posao. Studenti, penzioneri,
roditelji male dece, Indijci i Pakistanci svi se oni vide u ovom novom svetskom
poretku. Veliki impuls je dobijen masovnom upotrebom pametnih telefona (smartphones) i posebnih aplikacija za njih.
Pametni telefon |
Sada ljudi nose kompjutere u džepovima, mogu vrlo lako da se povežu i dostupni su za poslodavce u svakom trenutku i na svakom mestu. Plaćanje je isto tako zgodno, platnom karticom ili PayPalom se prebaci
traženi iznos za obavljenu uslugu. Svi zadovoljni. Klijent dobije uslugu
jeftino, davalac usluge ne mora da ide na posao od 7 do 15, sam organizuje
svoje vreme, ne troši ga na putovanje i ispijanje jutranje kafe. To jest ona
može da se popije kod kuće dok se radi.
Aplikacije koje povezuju poslodavce i radnike
Ova revolucija je naravno počela tamo gde obično počinju
nove stvari, u Americi. Kao posrednici između klijenata i radnika javljaju se
neki novi momci, firme koje se bave posredovanjem. Pomenućemo samo neke, kojih još nema
na našim prostorima, ali i Google i Facebook su počeli negde daleko.
Najpoznatiji kod nas su oDesk, Elance ili Freelancer platforme koje povezuju IT
profesionalce, kao što su programeri, diznajneri sajtova, prevodioci i slično.
Ali, prodor je doneo Uber, koji je
počeo sa radom u San Francisku 2009 godine, i za vrlo kratko vreme od male
start-up firme postao multinacionalna kompanija koja posluje u 53 zemlje i
vredi milijarde. Uber je razvio aplikaciju koja posreduje između vlasnika
automobila i ljudi kojima je potreban prevoz od tačke A do tačke B. Osim Ubera
u istom biznisu su još i Lyft i Sidecar. Kod nas pionirske korake pravi AutoHop. Uspeh Ubera je motivisao
preduzetnike da razviju sličan model i u drugim područjima.
Na primer,
kompanija Handy povezuje vlasnike
stanova sa raznim majstorima i domaćim servisima, kao što su čišćenje stanova,
pakovanja i transport nameštaja, popravka instalacija. To bi mogla da bude ideja i za neke firme u Srbiji koje se bave održavanjem prostorija.
Instacart snabdeva ljude povrćem i drugim namirnicama; TaskRabbit poklonima;
Održavanje prostorija |
Instacart snabdeva ljude povrćem i drugim namirnicama; TaskRabbit poklonima;
SpoonRocket za vrlo kratko vreme može
da spremi i donese jelo; Airbnb omogućava vlasnicima stanova da iznajme svoje nekretnine na kraći li duži period i to po
povoljnim cenama.
Primeri su zaista raznovrsni (Amerika je to). Axiom u svojoj mreži nudi pravnike koji daju pravne savete malim kompanijama koji ne mogu da priušte sebi velike advokatske kancelarije. Medicast upošljava doktore. Pacijenti mogu pritiskom ekrana pamentnog telefona pozvati doktora koji je obavezan da ih poseti u roku od 2 sata. Ta poseta se naplaćuje 200 dolara.
Na lizing su i iskusni izvršni direktori, diznajneri mode, arhitekti, tvorci reklamnih spotova (Tongal) i još mnogo toga. Mogućnost da se zarade milioni, možda i milijarde je tu, potrebna je samo ideja.
Primeri su zaista raznovrsni (Amerika je to). Axiom u svojoj mreži nudi pravnike koji daju pravne savete malim kompanijama koji ne mogu da priušte sebi velike advokatske kancelarije. Medicast upošljava doktore. Pacijenti mogu pritiskom ekrana pamentnog telefona pozvati doktora koji je obavezan da ih poseti u roku od 2 sata. Ta poseta se naplaćuje 200 dolara.
Na lizing su i iskusni izvršni direktori, diznajneri mode, arhitekti, tvorci reklamnih spotova (Tongal) i još mnogo toga. Mogućnost da se zarade milioni, možda i milijarde je tu, potrebna je samo ideja.
Pozitivne strane
Neke od prednosti on-line poslovanja za radnike su:
- Mogućnost
da se bira vreme kad se radi
- Mogućnost
za dodatnu zaradu
- Mogućnost
da se radi za vrhunsku svetsku firmu
- Ne mora da
se putuje i tako gubi vreme u prevozu
- Nema strogih
šefova i loših gazdi
- Nema
potrebe da se iznajmljuju poslovne prostorije, štedi se na stanarini,
održavanju, na režijama
- Dobija se
jeftinija usluga
- Mogućnost
da se angažuje vrhunski stručnjak u nekoj oblasti koji može da se bude
bilo gde u svetu
- Nema potrebe
zapošljavati i plaćati nekoga sa punim radnim vremenom ako je potreban za
kratkotrajan posao
Negativne strane
Ništa nije idealno, a ovaj model je još na početku, tako da se pojavljuju i nedostaci:
Stradaju radnička prava. Honorarni radnici nemaju nikakva prava, nema zdravstvenog i penzionog osiguranja, ne plaća se prekovremeni rad... Pod pritiskom „slobodnih strelaca“ dešava se da vlasnici konvencionalnih kompanija smanjuju plate i radnička prava i svojim radnicima.
U klasičnom modelu firme zapošljavaju nove radnike, koji
na početku rade rutinske i manje zahtevne poslove i tako se usavršavaju i stiču iskustvo. Sa novim sistemom to se gubi. Firme sve manje ulažu u trening i obuku
svojih radnika, radnici moraju sami da se brinu o svom usavršavanju.
Složeni poslovi se dele na faze, svaku fazu radi neko
drugi, i tako se ne vidi proces u celini. To nije svaki put poželjno, i može da
bude problematično. Isto tako, javlja se problem sa lojalnošću radnika koji mogu da rade i za više kompanija.
Politički problemi. Države i sindikati ne vole previše
ove kompanije pošto njihova delatnost ne puni državnu kasu, a potiskuje ostale
regularne firme i otežava njihovo poslovanje. Primer je Uber koji je zabranjen u nekoliko država, posle bunta taksista i rent-a-car kompanija.
Postavlja se i pitanje poverenje izmedju klijenata i
„nepoznatih“ firmi koje pružaju navedene usluge. Niko ne želi da da ključ svoje
kuće nekom provalniku koji vas je našao preko Airbnb-a, ili da vas Uber
spoji da vozite nekog manijaka. Pružioci usluga su sa svoje strane zainteresovani
da im se njihov rad pošteno i prema dogovoru plati. To je i uloga ovih kompanija,
one pružaju garancije i one odgovaraju svojom reputacijom i svojim brendom da će sve biti u redu.
Šta može doneti ovaj način rada?
Pesimisti kažu da će najviše koristi imati vlasnici firmi, a radnici će da se „guraju“ između sebe da nadju angažman, i moraće da smanjuju
svoju zaradu. Optimisti misle da će svaki radnik moći da kontroliše svoj život
i svoje radno vreme. Posebno je dobro za elitne profesionalce koji vole
fleksibilnost umesto stabilnosti radnog mesta, i koji ne žele da budu
iskorišćavani od strane kompanija. Ali, onaj ko želi da radi kako freelancer mora sam da se usavršava i da unapređuje svoje
obrazovanje i veštine. Za njih važi ono „treba učiti dok si živ“.Da li bi to prihvatili momci iz serije „Državni posao“?
Rad od kuće za neke je možda sjajna ideja i odlična mogućnost, a možda i jedina mogućnost. Neka nostalgija me još uvek vodi ka tome da je ipak nekako rad u firmi drugačiji i inspirativniji. Ipak smo mi socijalna bića, bar još neko vreme.
ОдговориИзбришиInternet je cudo, dosta poslova moze da se radi od kuce pomocu komjutera zato ne treba da nas cudi da u buducnosti djaci nece morati ici u skolu na predavanje i veliki broj radnika na svoja radna mesta dosta toga ce da se radi od kuce.
ОдговориИзбришиPrednosti ovakvog nacina reada su ipak vece nego nedostaci. U radnike se, generalno, malo ulaze, pa svakako vecinu toga moraju sami da uce I da se snalaze. Ovako bar oni sposobni i snalazljivi mogu dobro da naplate svoj rad.
ОдговориИзбришиO ovom novom poslovanju prilog DW-a: http://www.dw.de/%C4%8Dista%C4%8Dica-sa-interneta/a-18223862?maca=ser-TB_ser_politka1_naslovna-4944-html-cb
ОдговориИзбришиOBAVESTENJE SVIM BUDUĆIM ČLANOVIMA! Osnovan je Adriatic Business Team koji radi provereni sistem zarade, svima koji se registruju finansiirati ću ulaz u posao. Ako želite raditi, u ovome poslu nemate šta izgubiti., provereno sve, imamo i sve upute na našem jeziku, pa koga zanima neka zatraži više informacija.
ОдговориИзбришиhttp://www.trafficwave.net/members/posaokodkuce/matrix.html
Neke stvari se menjaju, koronavirus ih je ubrzao, a to je da firme forsiraju da se radi od kuće i poslovi koji su do sada bili vezani za kancelarije. Svi inđenjerski poslovi, veliki deo prodaje, banke sve više vrše outsourcing i prebacuju svoje usluge na on-line, čak i sudski prevod, škole se opiru ali moraće i oni da deo nastave prebace online, recepcije će biti automatizovane, itd, itd.
ОдговориИзбришиVelika prepreka je naš mentalitet, vole ljudi d aodu u kancelariju da vide sagovornika, da popričaju, da popiju kaficu