среда, 12. октобар 2011.

Zarada od sajta





Ako ste došli do ove teme onda je jedna razumna pretpostavka da imate svoj sajt, ili da znate kako da ga napravite, ili već ono šefovski, da znate kako da angažujete druge da ga naprave, odnosno da imate dovoljno sredstava i resursa za sajt. Želja, radoznalost, spremnost za učenje i ekpserimentisanje su jako zahvalni u ovoj oblasti.


Dakle, osnovna pretpostavka da bi ste mogli da zaradjujete od svog sajta  je da imate sopstveni sajt.


Kakav sajt treba da imam da bih mogao da zaradim na njemu?


Neki to nazivaju Portal, neki sajt sa dinamičnim sadržajem, ali zajednički imenitelj je da treba da imate sajt koji će svojim sadržajem privlačiti nove posetioce i zadržavati postojeće posetioce.
Ako vam prethodna rečenica deluje natrpano zamolićemo vas da je pažljivo pročitate još jednom. Nije baš neka preterana umetnost niti znanje dovesti novog posetioca na vaš sajt. Postoji puno načina kako da to uradite ali tu niste završili posao. Osoba n je otvorila vaš home page i? Treba imati u vidu da osoba n otvara i druge strranice. Vaš sajt treba da bude takav da on poželi da zaviri u njega malo podrobnije, da ne odustane posle nekoliko sekundi i što je jako, jako važno, da poželi da se vrati na njega. Jednom stečena negativna slika o sajtu se jako teško menja u očima posetioca sajta.


Ako se dvoumite šta bi ste, da li da zakupite domen ili izaberete besplatni domen (poddomen), treba da znate da poddomeni u startu imaju lošiji rejting nego sajtovi koji imaju sopstveni domen. Dakle, pre nego što počnete da zaradjujete morate nešto i da investirate. Nije previše, nekoliko desetina eura na godišnjem  nivou, ali da bi ste dobili morate i da dajete. Tako je to i u životu. Takodje, ako imate ambicije na duže staze sa svojim sajtom, onda je zakup domena na duži period jedan mali plusić za vaš sajt.


Ne zaboravite, u svakom trenutku, od ideje do realizacije, vi se borite da vaš sajt bude što bolji, što privlačniji, što zanimljiviji. Svaki plus vaš sajt čini jačim, boljim i posećenijim. Borite se za pluseve!


Sa jedne strane sajt treba da bude dopadljiv, zanimljiv, dakle da ugadja posetiocima i da ih pogadja tamo gde su osetljivi kako bi se i drugi put vratili na vaš sajt, odnosno kako se ne bi zadržali samo na jednoj strani i odustali od vašeg sajta (bounce rate). Dobar utisak sa sajta koji nose posetioci stvara pozitivnu klimu da ga oni dalje prenose svojim prijateljia, dele na profilima, socijlanim mrežama i na druge načine. Popularno rečeno, reklamiraju bespaltno vaš sajt svojim poznanicima ili ga linkuju n svojim sajtovima, forumima ako to po njihovom mišljenju zaslužuje.


Tema sajta prilagodjena posetiocima






Ako niste talentovani za muziku nema puno logike ni smisla ne poslovnog duha da razvijate sajt na temu muzike. Kada nešto ne volite mala je šansa da ćete to predstaviti sa dozom posvećenosti i ljubavi kao nešto što volite i što mngoo više poznajete. 
Sledeća stvar o kojoj treba voditi računa je popularnost neke teme. Nepostojanje zanimanja, potražnje za informacijama za neku oblast ili temu, ukazuje da nema baš nekog poslovnog smisla razvijati sajt na tu temu jer će sajt imati malo poseta i neće imati preduslove za zaradu kojoj se nadate.
Tema sajta treba da bude takva da sami možete da unapredjujete sadržaj sajta što znači da se i malo više  razumete u materiju gradiva, odnosno da imate neki skriveni ili neskriveni talenat, afinitet. Shodno navedenom, možete da razvijate sajt ili sajtove na razne teme, ali prvi korak neka bude sajt na vašu najjaču temu, odnosno na ono u šta se ipak malo više razumete. Naravno, pravila su da se krše ali neki sled i početak dogadjaja treba da bude sa što manje nepoznanica. Pored vašeg razmišljanja i osećaja za teme, neka vam ne bude teško da malo istražite po jačim sajtovima, portalima, aktuelne oblasti, teme, možda vam uštede vremena i ukažu na trendove koji će smanjiti prazan hod u vašem nastupu na Internetu.


Da li mogu sam da napravim sajt?


Naučio Pera a što ne bih i ja? Sve se može kad se hoće, naravno, pitanje je da li vma se isplati da sami učite materiju koja je jedna od najdinamičnijih i najbrže promenljviih.
Na to pitanje ćete sami dati i odgovor. Premerite i presecite. U zavisnosti od ambicija, za početak možete korisiti besplatna, takozvana, "open source" rešenja tipa Joomla, WordPress, Drupal. Ona vam omogućuju da bez znanja programiranja možete da kreirate jako složen sajt i da ga punite željenim sadržajem. Naravno, nije to baš trivijalno, previše lako, ali se da izučiti i naučiti a efekti se jako brzo vide. 
Ako ipak smatrate da bi to zahtevalo previše vremena možete se udružiti sa nekim ko ima više znanja iz oblasti kreiranja sajtova, tj. programiranja za Internet, ali mu nedostaju poslovne ideje kojima vi isijavate. Mngo uspešnih sajtova i projekata pokazuje da je udruživanej dobitna kombinacija. Mnogi će i reći da je timski rad idealna formula za rapidan ili brz uspeh. Vaše ideje i umešnost drugih članova tima u kreiranju i realizaciji istih mogu da daju sajtove visokog dometa.


Šta je najvažnije za vaš sajt?






Nije glamur, nije šminka sajta, jer danas mnogi imaju glamur na svojim stranam pa ipak ne uspevaju da vežu posetioce za svoj sajt. Aplauz na otvorenoj i zatvorenoj sceni traži da imate više od estetike, dizajna, glamura, šminke. Traži se sadržaj koji u kombinaciji sa web dizajnom sajta pleni, privlači i zadržava pažnju. 
Eto, zadatak je postavljen, sada ostaje lakši deo da se ralizuje ta sjajno osmišljena ideja.


Ustanovismo nekako da je ključna reč, dobitna kombinacija, sadržaj sajta. Tako piše i u mnogim udžbenicima o promovisanju stranica. Optimizacija sajta za pretraživače je jedna od najpopularnijih tema na Internetu i sadržaj sajta je prema mnogim autorima,  njena esencija, alijas suština. Ipak, pored sadržaja postoji još faktora koji su važni, na koje surferi ili vaši Internet klijenti obraćaju pažnju. Kao i u pisanim sastavima, svaki zarez ili zapeta je važan. Setite se vaših seminarskih, diplomskih, master radova. Forma je bila uvek ono na čemu su insitirali vaši profesori ili mentori. Danas i već odavno nije sve u formi. Ni lepotice pri izboru za mis sveta ne osvajaju više titule na usne, grudi i noge, tesne kupaće kostime, već moraju da ponešto znaju o životu i svetu u kome žive. Tako i stranice pored estetske privlačnosti treba da imaju i dušu, adekvatan i zavodljiv sadržaj. Naravno, mnogo zavisi od toga kojoj ciljnoj populaciji se obraćate vašim sajtom. Ako želite sajt za tračericu lako ćete naučiti da tračericu forsirate i izlažete na dobitni način, jer su motivi, želje i zahtevi onih koji čitaju takve sajtove jako predvidljivi i nisu teški za realizaciju. 


Kakav sadržaj očekuju mašine za pretraživanje?


Iako sajt pravite za ljude, živa bića, postoje i oni nevidljvi, šatro subverzivni elementi, koji stalno nešto švrljaju po vašem sajtu, gledaju ga, analiziraju, rangiraju, ocenjuju, procenjuju. Kao što i slika ukazuje i prikazuje, search mašine očekuju predvidljivu formu sadržaja, sve po redu i u redu. Kao i skijaši početnici na slici. Bez odstupanja i improvizacije. Naravno, onaj koji ocenjuje i rangira sajtove postavlja pravila, tako da nema druge. Pravila se moraju poštovati ili mora se naučiti plivati niz vodu. Lakše je nego plivati uzvodno.






Ipak, forma je jedno i suština odavno nije u formi. Da bi sajt privukao pažnju mora imati nešto svoje, a to je izmedju ostalog, zanimljiv i unikitan sadržaj (content). Stručnjaci za SEO (Search engine optimization) vole da koriste pojam "on page optimization" kada se govori o formiranju i strukturi stranica za prikazivanje na vebu.
Lakšim i pristupačnijim rečnikom rečeno, stranice treba da se podosta uniformišu, po nekim pravilima i standardima, kako bi mašine za pretragu mogle lakše da odrade svoj posao a ujedno i da vrednuju kvalitet svake stranice. 


Puno faktora utiče na posećenost sajta. Ipak, to nije nasavladiva nauka, Radite, čitajte, učite i eksperimentišite. Rezultati uvek dodju.


Kako sajt donosi zaradu?


Kada svečano postavite sajt na prave adrese i kada počnete da upoznajete svet sa njim, veliki deo posla ste uradili. Mada, veći i značajniji deo posla tek predstoji. Borba za posetioce, za posete, za hitove i hintove, za slavu, rejting, popularnost.


Posle nekog vremena, ako radite kako valja i kako pravila nalažu, sajt biva primećen od posetioca, ali i od mašina za pretraživanje, pre svega Google. Šta to vama znači? 
Sami ste naučili da pratite statistike sajta preko Google Analytics, i sami uvidjate prateći te statistike kada je taj momenat da počnete da komercijalizujete svoje sajt, odnosno njegove stranice.


Posetioci, posetioci i posetioci. Ako ste uspeli da svoj sajt učiniti dovoljno dopadljivim ciljnoj populaciji vi ste već nešto zaradili. To nešto je poverenje posetilaca u kvalitet vašeg sajta a to je i jedan od jako važnih preduslova za zaradu. 


Kada ste primećeni od Google možete da kreirate nalog za Google Adsense, postavite prikladne ciljane oglase na svoj sajt i počnete da berete plodove svog uspešnog sajta. Naravno, sve primereno, ne odbojno i napadno jer puno Google reklama odbija posetioce od stranica sajta.


Naravno, u funkciji od teme i pozicije sajta u odnosu na konkurentske sajtove postoji i mogućnost zareda od oglašivača koji prepoznaju potencijalnu dobit od oglašavanja na vašem sajtu.
Na svom sajtu možete da postavljate oglase ili banere zainteresovanih firmi za reklamiranje na pojedinim stranicama vašeg sajta čime konačno počinje ta zarada od sajta. 


Da apsolviramo. Sajt možete za malo novca da plasirate na Internet i ako imate dovoljno upornosti, znanja, želje za učenjem možete posle nekog vremena početi i da zaradjujete preko sajta.


Tu se ne iscrpljuju mogućnosti zarade putem sajta, ali to je itekako dobar početak da se motivišete za dalje učenje i napredak sopstvenog znanja, kreativnosti koja zasigurno daje rezultate.

















Нема коментара:

Постави коментар